La Unió Europea modificarà la política de viatges sense visat de països tercers

Els ambaixadors dels estats membres de la Unió Europea (COREPER) han acordat la seva posició sobre un reglament que actualitza un mecanisme que permet a la UE suspendre els viatges sense visat de països tercers els nacionals dels quals estiguin exempts de l’obligació de visat quan viatgen a l’espai Schengen.

Aquesta nova normativa, quan s’adopti, potenciarà la capacitat de la Unió per contrarestar situacions en què s’abusa dels viatges sense visat o en què es considera que aquests viatges van en contra dels interessos de la Unió Europea. Tot i que els viatges sense visat ofereixen guanys importants per a l’economia europea, sobretot en els sectors del turisme i els viatges, i són la pedra angular dels intercanvis socials i culturals, també poden ser una font de problemes a causa dels reptes migratoris i de seguretat.

En virtut d’aquest mecanisme actualitzat, la Unió tindrà els nous motius següents per suspendre el règim de viatge sense visat:

  • Per la manca d’alineació d’un tercer país sense visat amb la política de visats de la UE, en els casos en què això pot comportar un augment de les arribades a territori de la Unió. Podria ser el cas de la proximitat geogràfica d’aquest país amb la UE.
  • Pel funcionament d’un pla de ciutadania inversora, pel qual la ciutadania es concedeix sense cap vincle real amb el tercer país en qüestió, a canvi de pagaments o inversions predeterminats.
  • Per amenaces i deficiències híbrides en la legislació o per procediments de seguretat documental.

Els estats membre han decidit incloure també la possibilitat de suspendre el règim exempt de visats en cas d’un deteriorament important i brusc de les relacions exteriors de la UE amb un país tercer, en particular quan faci referència als drets humans i les llibertats fonamentals.

Amb tot, se seguiran mantenint els següents motius, existents actualment:

  • Un augment substancial del nombre de nacionals de països tercers als quals es denega l’entrada o de qui es considera que han superat la seva estada.
  • Un increment substancial del nombre de sol·licituds d’asil infundades de nacionals d’un país tercer per a les quals la taxa de reconeixement és baixa.
  • Una disminució de la cooperació amb la Unió Europea en la readmissió de persones a les quals s’ha demanat que abandonin el territori de la Unió i un risc o amenaça imminent per a l’ordre públic o la seguretat interna (per exemple, a causa d’un augment dels delictes).
  • L’incompliment dels criteris de liberalització de visats per part dels socis que han passat per un diàleg de liberalització per quedar lliures de visats –ara la nova regulació serà més clara.

La durada de la suspensió temporal de l’exempció de visat s’ha incrementat de 9 a 12 mesos i es pot prorrogar 24 mesos més (en comptes dels 18 mesos amb el sistema actual). Durant aquesta fase de suspensió, la Comissió Europea obrirà un diàleg amb el país tercer per tal de prendre mesures per posar remei a les circumstàncies que van provocar la suspensió. Si no es troba cap solució per posar remei a la situació, la Unió Europea pot decidir revocar definitivament el règim de viatges sense visat.

També s’ha modificat el període de referència per identificar l’existència de circumstàncies que puguin donar lloc a una suspensió per tal que cobreixi almenys dos mesos. Així es podran tenir en compte períodes de referència més llargs (per exemple, les tendències anuals), no solament els canvis sobtats de les circumstàncies rellevants.

_____

Esta entrada en español / This post in English / Post en français

Deixa un comentari