Acord europeu per a una millor cooperació en els delictes de trànsit

Per garantir un trànsit rodat més segur a tot Europa, la presidència del Consell i els negociadors del Parlament Europeu han arribat a un acord provisional sobre una proposta que modifica la Directiva de l’any 2015 sobre l’intercanvi transfronterer d’informació respecte de les infraccions de trànsit. La Directiva revisada té com a objectiu garantir que els conductors no residents respectin les normes de trànsit quan circulin per vies d’altres estats membres de la UE. La nova legislació forma part de l’anomenat paquet legislatiu de seguretat viària.

Si bé l’eix general de la proposta de la Comissió s’ha mantingut en l’acord provisional, els colegisladors hi van introduir diversos canvis, amb l’objectiu principal d’aclarir l’abast i les definicions de la disposició. Aquests canvis comporten:

• Introduir el concepte de persona interessada i aclarir les funcions i les responsabilitats dels punts de contacte nacionals i de les autoritats competents.

• Afegir més infraccions a la legislació revisada, com ara casos d’incompliment de les restriccions d’accés de vehicles, o normes en un pas a nivell de ferrocarril, encreuament d’una línia contínua, avançaments o aparcaments perillosos, conducció erràtica, ús de vehicles sobrecarregats, i també casos d’atropellament.

• Aclarir els diferents procediments relacionats amb l’accés a les dades de matrícula dels vehicles i les diferents opcions que tenen les autoritats competents per demanar assistència mútua, amb la finalitat d’assegurar-se que la persona interessada és identificada i que l’avís d’infracció de trànsit arriba al lloc correcte en un temps raonable.

• Garantir la protecció dels drets fonamentals del conductor o qualsevol altra persona interessada, inclòs l’establiment d’un marc clar per prohibir qualsevol abús d’entitats privades implicades en el procés d’infracció de trànsit a la seguretat viària, i millors mecanismes per a la seguretat viària respecte a la protecció de dades personals.

L’acord provisional ha de ser ara aprovat pel Consell i el Parlament Europeu, abans de l’adopció formal de la Directiva revisada. La presidència belga del Consell té la intenció de presentar el text de compromís als representants dels estats membres (COREPER) perquè l’aprovi al més aviat possible.

Un cop aprovat, el text s’ha de sotmetre a una revisió jurídica i lingüística abans de ser adoptat formalment pels dos colegisladors, ha de ser publicat al Diari Oficial de la UE i entrarà en vigor 20 dies després d’aquesta publicació. Els estats membres tindran 30 mesos per transposar les disposicions de la Directiva revisada a la seva legislació estatal.

En el seu marc de política de seguretat viària de la UE 2021-2030, la Comissió es va comprometre de nou amb l’ambiciós objectiu d’apropar-se a zero morts i zero ferits greus a les carreteres de la UE per al 2050, així com l’objectiu a mitjà termini de reduir les morts i les ferides greus un 50% el 2030. No obstant això, les víctimes mortals a les carreteres van augmentar un 4% l’any passat respecte de l’any 2021, segons les últimes dades de la Comissió. Encara és un 9% per sota del nivell previ a la pandèmia, però el ritme de millora no és suficient per assolir els objectius esmentats anteriorment.

La proposta en qüestió forma part del paquet de seguretat viària, adoptat per la Comissió l’1 de març de 2023, que també inclou un nou règim de permisos de conduir i una nova proposta sobre inhabilitacions dels conductors, on una inhabilitació en un estat membre comporta l’actuació de l’estat membre que va expedir el permís de conduir.

_____

Esta entrada en español / This post in English / Post en français

Deixa un comentari