Permís únic de treball i residència per a nacionals de països tercers a la Unió Europea

El Consell europeu ha adoptat una revisió de la Directiva sobre el permís únic, que suposa actualitzar la Directiva de 2011, en vigor, i té per objecte atraure les capacitats i el talent que necessita la Unió i abordar les deficiències pel que fa a la migració legal a la UE.

S’estableix el procediment administratiu per a un permís únic tant pel dret a treballar com pel dret a residir a la Unió Europea i estableix un conjunt comú de drets per als treballadors de països tercers. Aquesta revisió preveu un procediment de sol·licitud abreujat i té la intenció de reforçar els drets dels treballadors de països tercers en permetre un canvi de feina i un període limitat sense treballar.

Els treballadors de països tercers poden presentar una sol·licitud des del territori d’un país tercer o, si són titulars d’un permís de residència vàlid, des de dintre de la Unió. Si un Estat membre decidís expedir el permís únic, aquesta decisió serviria tant de permís de residència com de permís de treball.

La Directiva sobre el permís únic revisada inclou terminis més estrictes per a la decisió d’expedir un permís, que s’haurà de tramitar en un termini de tres mesos a partir de la recepció de la sol·licitud. Si els estats membres opten per comprovar la situació del mercat laboral abans de decidir si concedeixen el permís únic (per exemple, per avaluar la necessitat d’un perfil de treballador d’un país tercer), aquesta comprovació també s’ha de fer durant el mateix període de 90 dies. El termini per adoptar una decisió es podrà prorrogar excepcionalment 30 dies més en cas de sol·licituds complexes.

La revisió introdueix la novetat que els titulars del permís únic podran canviar de feina. Aquest canvi pot estar subjecte a la notificació a les autoritats, i els estats membres podran dur a terme una comprovació del mercat laboral. A més, els països de la Unió podran exigir un període mínim durant el qual el titular del permís únic estigui obligat a treballar per a la primera feina.

L’actualització també estableix normes que es poden aplicar en cas d’atur del titular del permís únic. En aquests casos, es permet la permanència dels treballadors de països tercers en el territori de l’Estat membre si el període total de desocupació no supera els tres mesos durant el període de validesa del permís únic o els sis mesos després de dos anys de permís.

Els estats membres disposen de dos anys per incorporar les disposicions de la Directiva al seu ordenament jurídic intern.

_____

Esta entrada en español / This post in English / Post en français

Deixa un comentari