Entre els mesos de març i desembre de l’any 2022, Europol va coordinar la primera operació realitzada a tota la Unió Europea contra el comerç il·legal de roba, calçat i accessoris falsificats, cosa que va comportar 378 detencions i gairebé 2 milions d’articles falsos decomissats, durant els mesos de l’operació coordinada.

L’operació Fake Star, que va comptar amb la participació de disset països en total, va tenir també el suport de l’Oficina de la Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO) i el lideratge de la Policia Nacional espanyola i la Policia Hel·lènica (Ελληνική Αστυνομία).
Durant l’operació, les diverses autoritats van revisar zones comercials i industrials, mercats, àrees turístiques, magatzems, botigues i altres llocs similars on es poden vendre productes falsificats. Les policies implicades també van dur a terme activitats operatives en ports, botigues diverses i petites empreses de distribució de paqueteria de comerç electrònic:
- 1.956.607 peces de roba, sabates i accessoris falsificats
- Aproximadament 87 milions d’euros de valor total estimat de les mercaderies falsificades intervingudes
- 258 marques infringides
- 3.921 inspeccions realitzades
- 646 causes judicials obertes
- 1.311 expedients administratius oberts
- 378 persones detingudes
Els resultats de l’operació detallen confiscacions molt importants d’articles esportius i d’accessoris de luxe: milions d’aquestes falsificacions, destinades a la venda a tot el mercat europeu, van ser confiscades durant les diferents activitats operatives. Les investigacions van confirmar les expectatives que els delinqüents estan utilitzant les xarxes socials per anunciar tota mena de productes falsificats. S’ha vist que diferents comerciants publiquen imatges d’articles falsificats disponibles, principalment roba i calçat, a les pàgines i als perfils de les xarxes socials de les seves empreses.
Tanmateix, aquesta no és una tendència nova: el comerç de productes falsificats en línia ha augmentat significativament els darrers anys. La quota de mercat de les plataformes de comerç electrònic ha augmentat els últims anys, cosa que també s’aplica als anuncis de productes falsificats a les plataformes de xarxes socials.
D’altra banda, els resultats operatius mostren que els mercats fora de línia convencionals continuen sent una realitat important i mereixen l’atenció de les forces de l’ordre.
Els productes falsificats confiscats provenien principalment de fora d’Europa, sent la Xina, Hong Kong, Turquia i Vietnam els llocs d’origen predominants. Pel que fa al transport, les falsificacions van entrar a la Unió per terra o per mar. A més del tràfic de falsificacions, les autoritats van detectar altres activitats il·lícites dutes a terme per les xarxes delictives identificades.
Europol va facilitar l’intercanvi d’informació i va proporcionar coordinació operativa i suport analític en tot el procés. Durant diversos dies d’acció, Europol va desplegar analistes per permetre l’intercanvi d’informació en temps real i contrastar la informació operativa amb les bases de dades d’Europol per proporcionar pistes als investigadors sobre el terreny.
L’IPC3 (Intellectual Property Crime Coordinated Coalition) d’Europol, que va donar suport a la investigació, és un projecte per combatre els delictes de propietat intel·lectual cofinançat per l’EUIPO.
_____
Esta entrada en español / This post in English / Post en français