Els dos darrers anys ha augmentat el nombre d’usuaris que fan ús d’aplicacions per comprar les butlletes de loteria o fer apostes.

La digitalització i l’ús creixent de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) han tingut un impacte directe i transversal en tots els sectors de la societat. La pandèmia de la covid ha accentuat les tendències de digitalització i l’ús de l’espai cibernètic, cosa que ha permès consolidar la tendència creixent de les ciberamenaces.
Així doncs, amb l’objectiu d’evitar llargues cues i la possible propagació del coronavirus, cada cop hi ha més persones que han decidit comprar loteria i fer apostes a través d’internet. Els ciberdelinqüents poden aprofitar aquesta oportunitat per intensificar la seva activitat delictiva amb la proliferació de dominis maliciosos. Aquestes pàgines web fraudulentes amaguen una gran varietat d’activitats il·lícites o malignes. Per exemple, les pàgines poden servir com a difusió de phishing o pesca de correu electrònic, malware o programes de segrest, obtenció d’identificacions personals, etc. A més, els ciberdelinqüents pretenen simular que són serveis públics oficials, bancs o pàgines web governamentals, entre d’altres, per guanyar credibilitat.
El phishing és una tècnica comuna entre els ciberdelinqüents: envien correus que suplanten la identitat d’institucions governamentals o entitats oficials, on informen els individus que han estat premiats. L’objectiu és persuadir els usuaris perquè proporcionin directament les dades bancàries i així recopilar informació fiscal i financera.
Les policies recomanen d’extremar les precaucions a l’hora de comprar loteria i fer apostes per internet, i desconfiar de missatges o trucades que comuniquin al destinatari que ha estat premiat i que, per tant, per prosseguir ha d’introduir les dades bancàries.
Les persones que vulguin comprar loteria per internet, ho han de fer només a pàgines web autoritzades i oficials, comprovar l’autenticitat de la butlleta de loteria que han comprat i revisar que disposi del logotip i el segell de l’entitat expenedora.
_____
Esta entrada en español / This post in English / Post en français