Com prevenir estafes en les compres en línia

Europol ha dissenyat un programa que ha posat en marxa aquest mes de novembre amb l’objectiu d’evitar estafes en les compres en línia en properes dates de gran consum. La temporada de venda al detall més gran de l’any és a punt d’arribar, i en el context de pandèmia actual no cal abandonar la comoditat de la llar per participar-hi. Però tampoc ho fan els cibercriminals.

El disseny fàcil de pàgines web, l’augment del trànsit a les xarxes socials i la comoditat han convertit la compra i venda de productes en línia en un pilar de l’experiència de la compra moderna. La pandèmia de COVID-19 ha impulsat encara més els consumidors a connectar-se a internet per fer compres. Per a les empreses, aquesta tendència planteja tant reptes com oportunitats significatives. Més vendes i més trànsit suposen més ingressos. Però també significa un augment del frau, ja que els delinqüents tenen encara més oportunitats d’actuar tant amb els consumidors com amb els comerciants. Aleshores, com s’haurien de preparar els minoristes?

Mitjançant una campanya de sensibilització iniciada a mitjans del mes de novembre, les forces de l’ordre de 16 països s’han unit amb l’European Cybercrime Centre (EC3) d’Europol i el Merchant Risk Council per compartir consells pràctics sobre com fer front als delinqüents que intenten actuar amb l’experiència de compra en línia.

Aquesta campanya de sensibilització es duu a terme sota el paraigua de l’Acció de comerç electrònic de 2020 (eComm 2020) liderada per Europol. La campanya d’aquest any se centra especialment en els comerciants electrònics: els ajuden a identificar millor els fraus a les seves plataformes i els permeten prendre mesures per protegir el negoci i els clients contra aquests atacs.

Les forces de l’ordre i els socis comercials principals compartiran els missatges de la campanya mitjançant l’etiqueta #SellSafe per arribar al públic més ampli possible.

L’amenaça que representen aquests delinqüents és molt real: en el període previ a aquesta campanya, diversos països van dur a terme accions operatives que van suposar la detenció de 22 ciberdelinqüents d’aquest tipus només durant el mes d’octubre. La campanya de sensibilització iniciada al novembre es basa en l’experiència de les investigacions de les forces de l’ordre contra ordres fraudulentes de diversos tipus i té com a objectiu ajudar els comerciants a reconèixer i solucionar millor les mancances de seguretat de les seves plataformes.

El Centre Europeu de Ciberdelinqüència d’Europol ha elaborat algunes indicacions per als comerciants:

Coneixeu el vostre producte: alguns productes tenen més risc de vendre’s que altres. Per exemple, vendre articles petits que es poden revendre fàcilment i que ja tenen demanda és més arriscat que els articles de disseny personal.

Coneixeu el vostre client: si accepteu pagaments amb targeta i envieu productes valuosos als vostres clients, voldríeu saber a qui envieu els articles, no?

Establiu un mitjà de pagament segur: l’administrador de la vostra targeta us pot assessorar. L’elecció d’un mitjà de pagament segur limitarà el risc de frau.

• Utilitzeu un servei de lliurament fiable: trieu un mètode de lliurament per assegurar-vos de la manipulació professional de la vostra mercaderia i de les possibles reclamacions pel no lliurament.

_____

Esta entrada en español / This post in English / Post en français

Leave a Reply