Traficants d’éssers humans: més despietats amb la COVID-19

365.- baixaMolts països d’arreu del món han tancat fronteres externes amb la crisi sanitària de la COVID-19. Donades les circumstàncies, els delinqüents estan cercant noves maneres d’abusar de les vulnerabilitats dels migrants irregulars que volen entrar a Europa, victimitzats en esquemes d’explotació laboral o sexual.

Fa poques setmanes s’ha publicat un nou informe del Centre Europeu de Contraban de Migrants d’Europol (EMSC) on es fa un repàs de les operacions desenvolupades durant l’any 2019 i la informació que es va recopilar per estudiar la possible evolució d’aquests delictes en els propers mesos.

Les mesures de control de fronteres i les restriccions al desplaçament establertes a tota la Unió Europea han comportat un canvi en les activitats de contraban des de les rutes aèria, terrestre i marítima. Per exemple, els vaixells petits s’utilitzen cada cop més per creuar fronteres fluvials o l’augment de l’ús de vehicles de mercaderies o trens de càrrega per desplaçar-se.

Les restriccions de desplaçaments poden dificultar l’ocupació de mà d’obra estacional en el sector agrícola i també podria incrementar-se l’explotació sexual pel tancament d’establiments que ofereixen aquests serveis.

Entre les principals amenaces identificades per l’EMSC cal destacar:

  • Els intents de les autoritats turques de facilitar a grans grups de migrants creuar la frontera terrestre grecoturca.
  • El transport de migrants en condicions de perill per a la vida en compartiments ocults de vehicles majoritàriament a la zona dels Balcans occidentals.
  • Augment de l’ús de visats obtinguts de manera fraudulenta i de documentació falsificada.
  • Més vulnerabilitat a l’abús i la violència de migrants no acompanyats a través de les rutes de migració cap a la Unió Europea.
  • Potencial vulnerabilitat a l’explotació per part de traficants de migrants irregulars en llocs remots.
  • Augment del moviment de migrants en trànsit dins la UE.

L’explotació sexual és el propòsit més reportat per als traficants d’éssers humans de la UE, principalment amb víctimes de l’Europa de l’est i central i Nigèria. Les xarxes criminals nigerianes exploten els seus propis nacionals, reclutats localment i adoctrinats mitjançant creences i rituals de vudú.

Entre el més destacat del treball de l’EMSC durant l’any 2019 cal esmentar:

  • 853 casos de contraban de persones.
  • 211 sospitosos identificats.
  • Nou investigacions de gran abast.
  • Set dies d’acció conjunta EMPACT amb 26 estats membres de la UE.
  • 71 jornades d’actuació presencial amb experts d’Europol.
  • Elaboració de 5 informes estratègics d’intel·ligència.

_____

Esta entrada en español / This post in English / Post en français

Deixa un comentari