Segons els Centres de Control de Malalties i Prevenció del Departament de Sanitat i Serveis Humans dels EUA (Centers for Disease Control and Prevention (CDC) from the US Department of Health and Human Services) cada any 214.000 persones moren a causa de lesions provocades en actes de violència, 1 persona cada 3 minuts. Tot i això, cada any milions de persones sobreviuen a accions violentes però han de fer front a problemes mentals, físics i econòmics. El 2013 es van produir 30,8 milions de lesions, el 2015 n’hi va haver aproximadament 30,4 milions, i a causa d’aquestes 2,8 milions de persones van ser hospitalitzades i 27,6 milions van ser tractades en sales d’emergència. El 2016 hi va haver 32 milions de persones lesionades. Cal tenir en compte que les lesions tenen una quota econòmica bastant elevada als EUA, la qual el 2013 va arribar a 671 bilions de dòlars.
Si desglossem el total de les lesions podem veure, segons dades del 2016, que la classificació és la següent: lesions no intencionades i violència. Primerament:
- Més de 33.700 persones moren en accidents de trànsit.
- Més de 14.800 persones moren de sobredosi d’opioides receptats.
- 791.000 persones envellides són tractades en sales d’emergència per lesions de caiguda cada any.
- 325.000 nens són tractats en sales d’emergència per commoció cerebral causada durant l’esport.
D’altra banda, les xifres en relació amb la violència:
- 1 de cada 7 nens ha patit abusos o abandonament.
- Cada minut hi ha 20 persones víctimes de violència física per la seva parella.
- 1 de cada 2 dones patirà violència sexual al llarg de la seva vida.
- 1 de cada 5 homes patirà violència sexual al llarg de la seva vida.
Què es podria fer per millorar aquestes xifres? Segons CDC, han estat treballant des de fa més de 20 anys en programes de prevenció de lesions i violència. Aquest centre es considera l’autoritat principal dels EUA núm. 1 en la seva prevenció. Les seves 4 competències a destacar són:
- Identificar i monitoritzar els problemes fent servir dades d’última generació.
- Fer recerca i entendre quin tipus de treball és necessari per a la prevenció.
- Donar suport a programes estatals sobre la prevenció.
- Treballar juntament amb personal sanitari, proveïdors sanitaris, legisladors i públic per implementar solucions per a la prevenció.
A més, el centre publica una sèrie de millores per poder facilitar la prevenció de lesions i violència en els diferents àmbits:
- En accidents de trànsit s’hauria de fer més campanya sobre l’ús de cinturons de seguretat, seients infantils i elevadors.
- Utilitzar més informació a l’hora de receptar medicaments.
- Per evitar lesions infantils en l’esport, caldria incentivar una cultura de seguretat on els joves poguessin informar sobre el seu malestar, símptomes i donar recursos per als entrenadors i els pares.
- Assegurar que els infants tinguin entorns i relacions segures i estables.
- Per evitar caigudes de la gent gran s’hauria d’aplicar una rutina de prevenció per part de la sanitat; seguiment de pacients, tractament i assessorament.
- Finalment, per tal de reduir la violència sexual caldria promoure relacions més respectuoses, reforçar la figura de la dona i la noia i crear entorns segurs per a tothom.
Enllaços d’interès:
- https://www.cdc.gov/injury/wisqars/overview/key_data.html
- https://webappa.cdc.gov/cgi-bin/broker.exe
- https://www.cdc.gov/injury/wisqars/pdf/leading_causes_of_death_by_age_group_2016-508.pdf
_____
Esta entrada en español / This post in English / Post en français