Cada vegada és més difícil travessar fronteres mantenint-se lluny dels radars de les autoritats policials. Per això, els contrabandistes d’emigrants estan desenvolupant formes més arriscades en el desplaçament de migrants irregulars als països de destinació de la Unió Europea.
Algunes de les tendències més recents en matèria de contraban de migrants ja s’han publicat a l’últim Informe de l’edició especial de l’European Monitoring Team d’Europol:
- La reaparició d’una ruta alternativa a través del mar Negre, principalment per anar de Turquia a Romania.
- L’ús de vaixells d’esbarjo (principalment iots de vela) per al contraban de migrants procedents de Turquia cap a Itàlia.
- La UE com a regió de trànsit per als immigrants irregulars que busquen arribar als Estats Units i al Canadà.
- L’augment d’arribades per la ruta del Mediterrani occidental cap a Espanya.
- Mètodes d’ocultació perillosos en contenidors i furgonetes hermètiques, o en compartiments de motor de vehicles.
Mètodes molt arriscats
Aquestes últimes tendències mereixen una atenció especial a causa del potencial impacte per a la vida dels migrants. Les forces de seguretat han constatat un nombre creixent d’incidents que denoten els intents d’ocultar els immigrants de maneres molt perilloses en vehicles que travessen punts fronterers.
El mètode utilitzat amb més freqüència en el contraban de migrants continuen sent els camions i furgonetes. L’amuntegament, la manca d’aire i els desplaçaments a gran velocitat per evitar les accions policials són només alguns dels perills del contraban per carretera.
Un dels mètodes de transport detectats més recentment és ocultar els migrants irregulars en els compartiments del motor mentre travessen les fronteres. Abans d’apropar-se als punts de cruïlla de la frontera, els immigrants es col·loquen al compartiment del vehicle utilitzat per al seu transport. Els immigrants estan amagats a la part superior del motor del vehicle aprofitant l’espai disponible entre el motor i el capó. El mètode és extremament perillós i la vida dels migrants que travessen la frontera d’aquesta manera pot estar en risc.
Els immigrants irregulars viatgen juntament amb el contrabandista durant la major part del trajecte i només s’amaguen d’aquesta manera durant els passos fronterers. Un exemple mostra que, per a aquest servei, els migrants havien de pagar prop de 7.000 euros per un viatge d’anada de Turquia a Àustria. Aquests esdeveniments demostren que el contraban d’immigrants continua sent un negoci molt atractiu entre les xarxes criminals.
Sensibilització sobre tendències emergents
El Centre Europeu de Contraban de Migrants d’Europol (EMSC) segueix aquestes tendències de desenvolupament ràpid per millorar el nivell de suport especialitzat i permetre que, amb l’aplicació de la llei a tota la UE, es lluiti contra aquesta activitat il·legal amb més eficàcia. L’acció efectiva requereix una cooperació internacional entre els agents de l’ordre. Per aquest motiu, l’EMSC publica periòdicament l’Informe de l’equip de seguiment europeu (EPMT). Fa exactament dos anys que es van començar a publicar aquests informes, i se n’acaba de publicar l’edició número 300. L’EPMT és un document de referència valuós per donar suport a l’aplicació de la llei i a les autoritats en els processos de presa de decisions.
Aquesta edició especial inclou una sèrie d’estadístiques i novetats en matèria de contraban organitzat. També fa referència a les principals rutes i modus operandi que utilitzen actualment els contrabandistes d’immigrants, a la contribució dels estats membres de la UE i els socis a l’exercici de l’EPMT, a les activitats i capacitats de l’Europol, i també al camí que cal seguir.
Podeu trobar més informació sobre les últimes tendències a la infografia EPMT
_____
Esta entrada en español / This post in English / Post en français