Els drons, petites aeronaus pilotades per control remot, poden utilitzar-se per fer fotografies aèries, enregistrar un partit de futbol des de l’aire, polvoritzar herbicides i pesticides sobre conreus o vigilar incendis forestals. Malgrat la seva utilitat, també plantegen riscos per a la seguretat aèria i la privacitat.
La Comissió de Transports del Parlament Europeu va donar suport a les noves normes proposades per la Comissió Europea per garantir la seguretat i la privacitat a la UE.
Actualment, els drons de menys de 150 quilos estan regulats a escala nacional. A la UE, hi ha un marc normatiu fragmentat: diferents certificats i estàndards tècnics i de seguretat, que suposen un veritable mal de cap per a operadors i fabricants transnacionals. Els eurodiputats volen que els requisits bàsics que han de complir els drons de menys de 150 quilos quedin inclosos en la legislació de la UE per assegurar-ne la coherència i la claredat. A més, demanen un registre obligatori de tots els drons que superin els 250 grams de pes i exigeixen que els operadors tinguin les habilitats necessàries per pilotar un avió no tripulat en espais públics.
D’aquesta manera, la gran majoria dels drons de joguina, que són els més estesos actualment, no es veuran afectats per aquest requisit.
Les característiques actuals de les diferents normatives nacionals respecte als drons són les següents:
- Drons civils: països diferents, normes diferents. Un dron és una aeronau no tripulada que està permesa si es controla remotament, però que encara no té autorització per funcionar si és completament automatitzada.
- A la majoria de països, els avions no tripulats de més de 20-25 quilos necessiten una autorització especial (registre, permís de vol, llicència de pilot i avaluació tècnica).
- Els drons es regulen a escala nacional si pesen de 0 a 150 quilos, mentre que si pesen més de 150 quilos es regulen a escala de la Unió Europea.
- Els petits drons civils de menys de 25 quilos són els més populars. A la Unió Europea, durant l’any 2015 se’n van vendre 1,7 milions, el 98% dels quals pesaven menys de dos quilos.
- Actualment hi ha en servei més de 3 milions de drons -segons la suma d’estimacions dels diversos països de la UE-, excloses les “joguines” i les aeronaus de modelisme.
- Les alçades màximes de vol també són diferents entre països. El més restrictiu és Bèlgica, amb 90 metres. Espanya se situa en una posició intermèdia, amb una alçada màxima de vol de 125 metres, i altres països com França o Itàlia posen el màxim als 150 metres d’alçada.
- Pel que fa a la distància de seguretat recomanada del dron respecte a edificis, persones o vehicles és de 50 metres com a mínim.
Enllaços d’interès:
- Speech by Commissioner Bulc at Drones Conference in Warsaw
- Safety first in aviation reform
- Apunt Mesures per controlar l’augment de delictes i amenaces a l’espai aeri comesos amb drons
_____
Esta entrada en español / This post in English / Post en français