Com cada any des del 1999, el 12 d’agost l’Assemblea General de les Nacions Unides va celebrar el Dia Internacional de la Joventut. La prevenció de la violència contra la infància és essencial per prevenir la violència en la societat adulta.
L’assetjament entre iguals (bullying) i el ciberassetjament (ciberbullying) són vells coneguts a les escoles que ara traspassen els murs dels centres, tot i que sovint la vida escolar dels infants se’n ressent. Més enllà dels riscos físics, les conseqüències psicològiques poden ser greus: depressió, absentisme o abandonament escolar, etc.
L’informe “Yo a eso no juego. Bullying y ciberbullying en la infancia”, sobre la situació de l’assetjament entre iguals i del ciberassetjament elaborat per Save The Children, revela que l’assetjament escolar a Espanya va en augment. L’estudi s’ha dut a terme amb una mostra de més de 21.000 estudiants d’entre 12 i 16 anys, ofereix una anàlisi completa sobre la situació del bullying i el ciberbullying al nostre país i en detalla també els resultats per comunitats autònomes.
Algunes dades:
-
Un de cada 9 estudiants considera que ha patit assetjament entre iguals en els últims dos mesos.
-
Un de cada 7 reconeix haver estat víctima de ciberassetjament.
-
Un 5,4% reconeix haver assetjat algú.
-
Un 3,3% admet haver estat responsable de ciberassetjament.
-
Un de cada tres estudiants reconeix haver insultat a través d’internet.
-
Un de cada 10 ha amenaçat un altre estudiant.
La meitat dels estudiants enquestats reconeix haver insultat o dit paraules ofensives a algú i un de cada tres afirma haver agredit físicament un altre menor d’edat. Entre les conductes més freqüents a l’hora d’assetjar altres companys a través de la xarxa, hi ha difondre falsos rumors, retocar fotos de tercers, piratejar altres comptes a les xarxes socials i suplantar la identitat.
L’estudi també analitza l’impacte de gènere i l’edat en aquest tipus de violència entre menors. Els resultats revelen que l’assetjament és més freqüent entre els més joves i que les noies presenten un grau més alt de victimització. Concretament, el 10,6% de les nenes van afirmar ser víctimes d’assetjament entre iguals i un 8,5%, de ciberassetjament, davant del 8% i el 5,3% dels nens, respectivament. En canvi, pel que fa a l’autoria, hi predominen els nois amb un 6,3% d’assetjadors i un 3,5% de ciberassetjadors, davant d’un 4,5% i un 3%, respectivament, en el cas de les noies.
Per comunitats autònomes, en relació amb la prevalença dels agressors, cal destacar que Múrcia, Catalunya i les Balears estan entre les comunitats on més estudiants reconeixen haver assetjat o ciberassetjat algú.
L’informe, a més de fer una diagnosi, proposa solucions i recomanacions per prevenir i actuar davant l’assetjament escolar.
_____
Esta entrada en español / This post in English / Post en français
Si la meva filla va ser victima de bullying al voltan de quant tenia 12 anys. Ho va passar molt malament. Pero la seva mare la va apoyar moltisim i el resultat va ser molt bo. Noves amistats per part d’ella en les que ara actualment son les seves millos amigas.
El apoyo i la ayuda de la familia es primordial.