Reverteixen les xifres del Programa de Pacificació a Rio de Janeiro

city-731385_1280

L’any 2008 es van crear a Rio de Janeiro, al Brasil, les unitats de policia pacificadora (UPP), amb vista a la Copa del Món de Futbol que s’hi havia de celebrar el 2014 i als Jocs Olímpics del 2016, amb la voluntat de prevenir riscos i millorar la seguretat a la ciutat. Les UPP cobreixen principalment els suburbis i faveles, és a dir, els focus més grans de delinqüència al país.

D’acord amb el Global Study on Homicide 2013 −l’últim realitzat per l’ONU fins avui−, entre el 2008 i el 2012 hi va haver una gran reducció en els índexs de criminalitat: les taxes d’homicidi es van reduir un 29%, i un 93% de la població en zones amb UPP se sentia més segura que abans.

Tanmateix, entre el 2013 i el 2014 aquesta situació va fer un gir complet. L’Institut de Seguretat Pública (ISP) de Rio de Janeiro constatava com havien revertit les dades i, per exemple, augmentava la taxa d’homicidis un 21,9% entre els dos períodes. En molts casos, la delinqüència s’havia desplaçat des de les zones més intervingudes, però en cap cas havia desaparegut. Pel que fa a robatoris, tant a transeünts com de vehicles, les xifres van augmentar un 50% aproximadament. Cal afegir que el Govern de Rio de Janeiro s’enfronta a altres reptes, si es tenen en compte les revoltes recents, una de les últimes la que va tenir lloc el gener amb motiu de la pujada del preu del transport públic.

El Ministeri de Defensa del Brasil va declarar, el setembre del 2015, que durant els Jocs Olímpics augmentaran els dispositius de seguretat a la ciutat, especialment de les forces armades i amb una atenció especial a la ciberseguretat i la protecció d’infraestructures. En qualsevol cas, sembla que la percepció dels turistes ha continuat millorant, atès que, segons l’Associació d’Ambaixadors de Turisme, un 70% dels que van visitar Rio de Janeiro el 2015 van considerar que era una ciutat molt segura, que tornarien a visitar.

Podeu consultar altres resultats a l’estudi de l’ONU Global Study on Homicide 2013.

Per a més informació dels últims indicadors de criminalitat a Rio de Janeiro, podeu consultar el web oficial de l’ISP.

Pel que fa a les últimes declaracions i novetats en matèria de defensa, podeu consultar el web oficial del Ministeri de Defensa del Brasil (en portuguès).

_____

Esta entrada en español / This post in English / Post en français

Deixa un comentari