Escenari 2050: cap mort a les carreteres dels Estats Units

The road to zeroEls accidents de trànsit van ser, l’any 2015, la desena causa de mort arreu del món, segons l’Organització Mundial de la Salut. És, per tant, un problema global sobre el qual molts països intenten actuar. Als EUA, investigadors de la Rand Corporation han publicat un estudi que se situa l’any 2050 i imaginen que ha estat el primer any sense morts a les carreteres en aquell país.

El punt de partida és la situació actual, segons la qual cada dia moren més de 100 americans en accidents de trànsit amb vehicles de motor. És un problema que té una major afectació en joves d’entre 15 i 24 anys, en homes i en persones que viuen a zones rurals. A més, malgrat que durant dècades hi ha hagut un descens continuat en el nombre de morts a les carreteres (la xifra es va reduir en 11.300 persones entre el 1985 i el 2011), els darrers anys s’ha detectat un repunt considerable: l’any 2016 van morir en accidents de trànsit 5.000 persones més que l’any 2011.

Els investigadors han imaginat que vivien a l’any 2050 i que era el primer any sense morts a les carreteres, gràcies a quatre factors. El primer era que gairebé tots els vehicles tenien algun tipus d’automatització o ajuda a la conducció. El segon, que les carreteres estaven dissenyades per reduir la velocitat on la seguretat és més deficient. El tercer, la millora dels sistemes d’avís a emergències i l’atenció dels ferits, que reduïa la fatalitat dels accidents. L’últim era que, en haver-hi menys accidents, els ciutadans nord-americans cada vegada veien menys acceptables els accidents de trànsit.

Per arribar a aquest escenari, entre el 2018 i el 2050 caldria implementar mesures dins de tres grans eixos.

  • Duplicar els esforços i les inversions en els programes i polítiques que han demostrat ser efectives. Aquestes polítiques s’entenen en un concepte ampli, des de canvis normatius fins a canvis en les infraestructures o millores en l’educació viària.
  • Accelerar els canvis tecnològics més avançats. Els sistemes d’ajuda o assistència a la conducció cada vegada són més habituals als vehicles nous i, de mica en mica, es van acostant a la conducció automàtica. Els acords entre els fabricants d’automòbils i els desenvolupadors i proveïdors de tecnologies, a més d’altres actors, seran clau en aquesta línia.
  • Prioritzar la seguretat. Cal que els americans adoptin una nova cultura de seguretat, basada en la consciència, l’educació i el reforç constant, tant en l’àmbit individual com col·lectiu. Amb aquest nou sistema de seguretat, tots els conductors serien conscients que qualsevol d’ells ocasionalment, però inevitablement, pot cometre un error i provocar un accident. Aquesta premissa portaria a millorar tots els àmbits del sistema viari (carreteres, vehicles, conductors, serveis d’emergència), de manera que quan aquest error es produís, les conseqüències no serien fatals.

_____

Esta entrada en español / This post in English / Post en français

Comentari / Comentario / Comment / Commentaire

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s